IMG_0819.jpg

Perjantaina oli tarkoitus tehdä kirjanpidon ryhmätyötä Miikan ja Marian kanssa ja sen jälkeen ehkä mennä parille. Emme päässeet pitkällekään ja luovutimme puolen kahdeksan maissa. Kävelimme kaupunkiin, jossa tapasimme Tommin kavereineen ja aloitimme pubikierroksen. Baaritiskillä Maria selitti lennokkaaseen tyyliinsä Miikalle, kuinka yhdessä toisessa pubissa törmäämme joka ainoa kerta iskuyrityksiin. Miika ihmetteli naureskellen, mitä tekemistä Marialla edes sellaisessa paikassa on. "No, ei yhtään sen vähempää kuin Niinallakaan", Maria näpäytti nopeasti. "Ai, onks Niina löytänyt sen oikeen?" Miika sanoi hitaasti ja kääntyi katsomaan minua. "Niin, tai sit sen väärän", sanoin pitäen katseeni Budissani. Olin harmissani puheenaiheesta. Olemme flirttailleet Miikan kanssa aina, mutta enenevässä määrin tänä lukuvuonna. Ja tänä iltana olin suunnitellut huvittelevani hänen kanssaan. Miika istui viereeni ja alkoi kysellä seurustelemisestani. Vastailin epämääräisesti ja siihen sävyyn, että juttumme on loppumaisillaan. Se ei ole kaukana totuudesta. Jarkko ja minä olemme viime viikkoina kriiseilleet niin paljon. Miika kertoi minulle omasta tyttöystävästään, jonka kanssa hän on viime syksyn mittaan miettinyt jatkamisen ja jättämisen välillä.

Baarit seurasivat toistaan. Kaikki alkoivat olla jokseenkin humalassa. Jossain vaiheessa Tommin kaverit lähtivät yökerhoon. Me seurasimme lopulta perässä vielä parin pubin kautta. Yökerhossa Miika pyysi minua tanssimaan, painoi käteni sydäntään vasten, ja yhtäkkiä huomasin nojaavani otsaani hänen olkaansa vasten. Kun palasimme Marian ja Tomin luo, olimme molemmat hämillämme. Maria haki katsettani, koska ei selvästi tajunnut käytöstäni. Tuskinpa tajusin itsekään. Hän pyöritteli päätään, mutta kuiskasi olevansa puolellani, mitä sitten päättäisinkin tehdä.

Seuraavien hitaitten alkaessa Miika veti minut syrjään, ja sain mitä olin tilannut. "Niina, mä haluaisin viettää tän yön sun kanssa", hän sanoi. Olisin voinut kallistua kumpaankin suuntaan. Vastaukseni oli pienestä kiinni, pelkästä mielenjohteesta: "Ehkä miekin haluaisin, mutta me seurustellaan molemmat. On mulla ollut yhden illan juttuja, mutta me ollaan kuitenkin kavereita, enkä haluu sotkee asioita pahemmiks, kuin ne jo on." 

Olin kotona neljältä, riisuin stay up -sukkani yksin ja päättelin olevani joka tapauksessa hirveä bitch. Se oli nimittäin niin pienestä kiinni. Olisin voinut pettää Jarkkoa tahallani ja vain koska olen ollut niin vihainen hänelle. Milloin minusta tulikaan näin laskelmoiva ja moraaliton? 

Miika soitti seuraavana päivänä: "Mun oli ihan pakko soittaa, kun me kuitenki nähään joka päivä koulussa ja..." "Kuule, ei tehdä tästä ongelmaa", keskeytin, "Mie uskon, että me molemmat ymmärretään tää juttu ihan oikein." "Alkoholilla oli varmasti osuutta asiaan", Miika sanoi hitaasti, "mutta ei se nyt kaikki siitäkään johtunut."

No - kuittasimme asian loppuunkäsitellyksi ja aloimme nopeasti puhua koulusta. Mutta helpommin sanottu ja niin edelleen: tällä viikolla luennoilla on ollut käsinkosketeltavan selvää, että jokin on muuttunut. Välillämme on kiusallinen lataus, epätietoisuutta ja kieltämättä kiihottuneisuutta.

Mutta ehkä se menee ohi.